ANALISIS DAMPAK DIGITALISASI MEDIA SOSIAL INSTAGRAM TERHADAP PENINGKATAN POTENSI WISATA DI DESA WISATA KREBET, KABUPATEN BANTUL

Authors

  • Safira Nurhaliza Sekolah Tinggi Pariwisata Bogor
  • Julia Ratnawulan Skawanti

DOI:

https://doi.org/10.53691/jpi.v20i2.498

Keywords:

Digitalization,Social Media, Krebet Tourism Village, SWOT Analysis

Abstract

The motivation of this study is to analyze how the digitization of social media, specifically Instagram, has improved the potential for tourism in Krebet Tourism Village, Bantul Regency. With more than 50 craft studios, this community is well-known for its distinctive wooden batik products. Global issues like the COVID-19 pandemic, however, compelled managers and craftspeople to embrace digital media in order to continue marketing and promoting their products. The Internal Factor Evaluation (IFE) and External Factor Evaluation (EFE) matrices are utilized to assess primary and secondary data in this descriptive qualitative study. The results serve as the foundation for SWOT analysis, which is used to formulate a plan.the results of the analysis's observations, digitalization—especially Instagram—is crucial for increasing audience reach, increased tourism, and promoting local economic sustainability. By creating interesting content and maintaining an active Instagram account, Krebet Tourism Village was able to draw in visitors, particularly millennials and Gen Z, which enhanced the village's potential for tourism.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aditya, R., & Rusdianto, R. Y. (2023). Penerapan Digital Marketing Sebagai Strategi Pemasaran UMKM. Jurnal Pelayanan Dan Pengabdian Masyarakat Indonesia, 2(2).

Andayani, A. A. I., Martono, E., & Muhamad, M. (2017). Pemberdayaan Masyarakat Melalui Pengembangan Desa Wisata Dan Implikasinya Terhadap Ketahanan Sosial Budaya Wilayah (Studi Di Desa Wisata Penglipuran Bali). Jurnal Ketahanan Nasional, 23(1), 1.

Ardiansah, I., & Maharani, A. (2021). Optimalisasi Instagram Sebagai Media Marketing: Potret Penggunaan Instagram sebagai Media Pemasaran Online pada Industri UKM. CV. Cendekia Press.

Asril, S. (2022). ADAPTASI DIGITAL: UPAYA MENGHIDUPKAN KEMBALI ROH MUSEUM. Warta Pariwisata, 20(1), 15–17.

Fatimah, F. N. D. (2016). Teknik Analisis SWOT. Anak Hebat Indonesia.

Fikri, G. A., Marlena, E., Fitriani, P., Aliyudin, A., & Veranita, M. (2024). STRATEGI MANAJEMEN: ANALISIS LINGKUNGAN INTERNAL DAN EKSTERNAL. Service Management Triangle: Jurnal Manajemen Jasa, 6(1), 1–12.

Hendarsyah, D. (2020). Pemasaran Digital Dalam Kewirausahaan. IQTISHADUNA: Jurnal Ilmiah Ekonomi Kita, 9(1).

Kartika, S. D. (2023). PARIWISATA DIGITAL: DISRUPSI DAN PEMANFAATAN TEKNOLOGI UNTUK PARIWISATA. Isu Sepekan.

Kartini, R. A. (2021). ANALISIS SWOT TERHADAP STORYNOMICS TOURISM SEBAGAI STRATEGI PROMOSI PARIWISATA (STUDI KASUS KAWASAN WISATA KALI CISADANE, KOTA TANGERANG, BANTEN, INDONESIA). Dynamic Management Journal, 5(2), 58.

Lawang, K. A., & Susilo, A. (n.d.). 116 PUBLICATIONS 469 CITATIONS SEE PROFILE.

Luttrell, R. (2016). Social Media: How to Engage, Share, and Connect. Rowman & Littlefield.

Megantara, I. M. T., & Suryani, A. (2016). PENENTU NIAT PEMBELIAN KEMBALI TIKET PESAWAT SECARA ONLINE PADA SITUS TRAVELOKA.COM. E-Jurnal Manajemen, 5(9).

Prihatiningsih, W. (2017). MOTIF PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL INSTAGRAM DI KALANGAN REMAJA. Communication, 8(1), 51.

Puntoadi, D. (2011). Menciptakan Penjualan via Social Media. Elex Media Komputindo.

Ridla, M., Sawu, M. R., & Kanom, K. (2023). STRATEGI PROMOSI PARIWISATA BERBASIS DIGITAL DAYA TARIK WISATA SENDANG SERUNI DI KABUPATEN BANYUWANGI. Jurnal Pariwisata PaRAMA : Panorama, Recreation, Accomodation, Merchandise, Accessbility, 4(2).

Rizky, N., & Dewi Setiawati, S. (2020). Penggunaan Media Sosial Instagram Haloa Cafe sebagai Komunikasi Pemasaran Online. Jurnal Ilmu Komunikasi, 10(2), 177–190.

Siregar, Y. B. (2019). DIGITALISASI ARSIP UNTUK EFISIENSI PENYIMPANAN DAN AKSESIBILITAS. 4.

Subaktilah, Y., Kuswardani, N., & Yuwanti, S. (2018). ANALISIS SWOT: FAKTOR INTERNAL DAN EKSTERNAL PADA PENGEMBANGAN USAHA GULA MERAH TEBU (Studi Kasus di UKM Bumi Asih, Kabupaten Bondowoso). JURNAL AGROTEKNOLOGI, 12(02), 107.

Suriono, Z. (2021). Analisis SWOT dalam Identifikasi Mutu Pendidikan. ALACRITY : Journal of Education, 94–103.

Wulandari, A. (2020). KAJIAN SEMANTIK PROTOTIPE TERHADAP ISTILAH “DESA WISATA.” SASDAYA: Gadjah Mada Journal of Humanities, 4(1).

Downloads

Published

2024-12-31

How to Cite

Nurhaliza, S., & Skawanti, J. R. (2024). ANALISIS DAMPAK DIGITALISASI MEDIA SOSIAL INSTAGRAM TERHADAP PENINGKATAN POTENSI WISATA DI DESA WISATA KREBET, KABUPATEN BANTUL. Jurnal Pariwisata Indonesia, 20(2), 45–55. https://doi.org/10.53691/jpi.v20i2.498